Saturday, October 30, 2010

Aku dan McD

Di satu restoran McD.

Waktu: Kira-kira 9.15mlm
Lokasi: dirahsiakan.

Malam itu orang ramai. Sesak, berpeluh, melekit badan aku. Orang berpusu-pusu ke restoran McD ni. Maklumlah cawangan McD baru, tak sampai 2 hari pun buka...bau kedai lagi. Buka 24 jam pulak tu, siap ada drive-thru lagi.

Aku dan 2 orang lagi rakan beratur menunggu giliran mengambil pesanan. Barisan agak panjang. Ramai betul golongan ibu-ibu yang malas memasak malam ni.

Aku ambil line kedua, kurang sikit manusia yang beratur.

Dapur McD tengah sibuk. Order tengah banyak, customer ramai tengah tunggu.
Demi menjimatkan masa mengorder dan tentunya masa beratur, seorang kakitangan Mcd datang ke bahagian barisan sambil membawa kertas pesanan, dan mengambil pesanan setiap orang yang masih berbaris, bermula dari hadapan dan bergerak hingga ke belakang. Kertas pesanan itu akan diserahkan kepada pelanggan dan apabila sampai giliran di kauanter, pelanggan hanya perlu menyerahkan kertas tersebut kepada awek kaunter tu. Dapat la jimat seminit-dua masa beratur.

Akhirnya, kakitangan McD tu datang kepada rakan aku, yang berada di hadapan aku.

Tukang-ambil-order: “Encik nak order apa?”
Tanya akak McD tu sambil memegang pen dan mata khusyuk melihat kertas.

Rakan 1
: “Bagi saya set McChiken saiz medium, air saya nak tukar air milo.”
Katanya ambil mata melihat papan harga makanan nun di hadapan kaunter.

Tukang-ambil-order
: “Tu saje encik?”

Rakan 1: “Tu je.”
Jawab rakan aku sambil menyambut kertas order yang dihulur tukang-ambil-order.
Tukang-ambil-order melangkah setapak ke arah aku.

Aku: “Saya nak set McChiken large punya, air coke, tambah fries
ngan milo medium satu.”
Kata aku sambil seluk poket kira duit yang aku bawa masa tu.

Tukang-amik-order terkebil sebentar sebelum menyerahkan kertas order kepada aku, mungkin sebab tak sempat nak tanya order aku.
Terus beralih ke belakang, terus ke rakan aku yang seorang lagi.

Tukang-ambil-order: “Encik nak pesan ape?”

Rakan 2: “Hmmm..bagi saya set Big Mac, bagi yang large punya”

Tukang-ambil-order: “Ada apa lagi nak tambah?”

Rakan 2
: “Tambah Cheesy wedges satu.”
Terkebil-kebil lagi Tukang-amik-order buat kali kedua.
Aku dan seorang lagi rakan pun kehairanan. Blur sekejap.

Tukang-ambil-order
: “Nak tambah ape tadi?”

Rakan 2: “Cheesy wedges satu”.
Dengan tahap keyakinan yang tinggi rakan aku sekali lagi mengulangi ordernya

Tukang-ambil-order
: "Tu kat KFC encik. Kat sini takda cheesy wedges."

Pecah perut aku dan seorang lagi rakan dek lawak malam tu. Depan kaunter tu juga aku ketawa berdekah-dekah. Dua tiga orang pelanggan lain yang sedar pun sama-sama tumpang ketawa. Tak ketinggalan juga si Tukang-Ambil-Order, tapi dengan skala ketawa yang lebih rendah..takut pelanggan lari kot.

Dan malam tu jugak aku berazam untuk mengurangkan makan di restoran makanan segera, takut kejadian sama menimpa aku, tak mustahil kejadian macam ni boleh menimpa aku jugak. Mungkin juga aku akan mengorder zinger burger pula kat Pizza Hut, atau memesan set happy meal kat KFC. Semuanya mungkin terjadi.

P/s: Entry lama aku dalam blog lama, tengah dok kemas PC boleh terjumpa pulak entry ni...legendary sungguh.

1 comment:

missywawan said...

hahahah “Cheesy wedges satu”.
terbaIk ini kawan~~